OS Országos Sajtószolgálat
2024. április 24. szerda
Ismertető


2010. november 18., csütörtök 09:01

Mi kell a felsőoktatás megújításához?
    Budapest, 2010. november 18., csütörtök (OS) - A minisztérium új törvénytervezete a gyökerénél ragadja meg a problémát, de az ellenérdekelt felek támadják, puhítják az elképzelést. Az aláírók kinyilvánítják, hogy a törvénytervezet szellemével egyetértenek.

    Hazánk számára létkérdés volna, hogy nemrég még nagyhírű felsőoktatásunk fejlődjék, mégis egyre hanyatlik. A hallgatói tudás egyre gyérebb, aminek közvetlen oka – a közoktatás hanyatlása mellett – az eltömegesedés, amellyel sem az oktatói létszám sem a tehetséges hallgatók megfelelő képzése nem tart lépést. Az intézmények, egységeik és szakjaik szaporodnak, az oktatók mennek előre a ranglétrán, de mindez nagyrészt csak inflálódás. A hanyatlás gyökere abban van, hogy a felsőoktatást piaci modellben szabályozták, és ez értékválságra, az igénytelenség versenyére és a különböző képességű hallgatók oktatásának téves uniformizálódására vezetett. Ez összemosta az egyetem és a főiskola szerepét. Részben a sokhelyütt kétes legitimitású hallgatói képviselet nyomására a tanulmányi rend fellazult. E tünetek miatt sem a jó diák, sem a jó tanár nem érzi jól magát a rendszerben.
A minisztérium új törvénytervezete a gyökerénél ragadja meg a problémát, de az ellenérdekelt felek támadják, puhítják az elképzelést. Az aláírók kinyilvánítják, hogy a törvénytervezet szellemével egyetértenek, és az alábbi pontok teljesülését elengedhetetlennek tartják a megújulási folyamat sikeréhez:
1.  A felsőoktatás nem szolgáltatás, hanem közszolgálat, és a törvénynek ezt kell tükröznie.
2.  Meg kell különböztetni egymástól a főiskolát, amelynek célja gyakorlati képzés, és az egyetemet, ahol a kutatás és a magas szintű alkalmazás elsajátíttatása a cél.
3.  A felvételi követelmények és a tanulmányi rend szigorításával hozzá kell járulni a felsőoktatás színvonalának emeléséhez.
4.  Alsó határt kell szabni a karok méretének, és felül kell vizsgálni a szakok számát.
5.  A vezető testületekben a szavazati jogokat a kompetencia alapján kell meghatározni, a hallgatók aránya legfeljebb 15% legyen.
6.  Szigorítani kell az egyetemi tanári kinevezés feltételeit, intézménytől független, országos habilitációs testületet kell létrehozni.
7.  A finanszírozásban csökkenteni kell a képzési normatíva (a hallgatók száma szerinti ,,fejkvóta  ) arányát.
8.  Felül kell vizsgálni a bolognai rendszert, és a tanárképzésben vissza kell állítani az osztatlan képzést.
9.  A kiváló egyetemek kutatási eredményeik alapján részesüljenek kiemelt támogatásban.

A felsőoktatási törvény fontos próbája lesz annak, hogy a politikai osztály valóban azon értékeket karolja-e fel, amelyek alapján az ország versenyképessé tehető, vagy kisszerű érdekek most is szétmossák az előrelépés útját.

Baross Gábor Nemzeti Gazdaságpártoló Társaság
Civil Összefogás Fórum
Eötvös Loránd Fizikai Társulat
Keresztény Értelmiségiek Szövetsége
Magyar Polgári Együttműködés Egyesület
Professzorok Batthyány Köre
Rákóczi Szövetség

    Kiadó: Professzorok Batthyány Köre

-------------------------------------------------------------------

    Kérjük előfizetőinket, hogy az Országos Sajtószolgálat anyagait minden esetben OS jelzéssel használják fel.
    Az MTI szó szerint, minden változtatás nélkül továbbítja az OS-be beadott  közleményeket, a szövegekért minden esetben a közleményben jelzett közlő a felelős.
    (c) Copyright MTI Zrt.
Vissza

Küldje tovább ismerősének

Nyomtatóbarát változat


Az Országos Sajtószolgálatról
Az Országos Sajtószolgálat (OS) politikai, társadalmi, kulturális és különböző civil szervezetek, valamint közéleti szereplők közleményeit, állásfoglalásait közli. Az OS anyagai nem képezik az MTI-kiadás részét, a szó szerint továbbított szövegekért minden esetben a közlő a felelős.
RSS  ▪  Impresszum  ▪  Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fenntartva.