|
|
2010. november 18., csütörtök 09:01 |
Mi kell a felsőoktatás megújításához? |
|
Budapest, 2010. november 18., csütörtök (OS) - A minisztérium új
törvénytervezete a gyökerénél ragadja meg a problémát, de az
ellenérdekelt felek támadják, puhítják az elképzelést. Az aláírók
kinyilvánítják, hogy a törvénytervezet szellemével egyetértenek. |
Hazánk számára létkérdés volna, hogy nemrég még nagyhírű
felsőoktatásunk fejlődjék, mégis egyre hanyatlik. A hallgatói tudás
egyre gyérebb, aminek közvetlen oka – a közoktatás hanyatlása
mellett – az eltömegesedés, amellyel sem az oktatói létszám sem a
tehetséges hallgatók megfelelő képzése nem tart lépést. Az
intézmények, egységeik és szakjaik szaporodnak, az oktatók mennek
előre a ranglétrán, de mindez nagyrészt csak inflálódás. A hanyatlás
gyökere abban van, hogy a felsőoktatást piaci modellben
szabályozták, és ez értékválságra, az igénytelenség versenyére és a
különböző képességű hallgatók oktatásának téves uniformizálódására
vezetett. Ez összemosta az egyetem és a főiskola szerepét. Részben a
sokhelyütt kétes legitimitású hallgatói képviselet nyomására a
tanulmányi rend fellazult. E tünetek miatt sem a jó diák, sem a jó
tanár nem érzi jól magát a rendszerben. A minisztérium új törvénytervezete a gyökerénél ragadja meg a
problémát, de az ellenérdekelt felek támadják, puhítják az
elképzelést. Az aláírók kinyilvánítják, hogy a törvénytervezet
szellemével egyetértenek, és az alábbi pontok teljesülését
elengedhetetlennek tartják a megújulási folyamat sikeréhez: 1. A felsőoktatás nem szolgáltatás, hanem közszolgálat, és a
törvénynek ezt kell tükröznie. 2. Meg kell különböztetni egymástól a főiskolát, amelynek célja
gyakorlati képzés, és az egyetemet, ahol a kutatás és a magas szintű
alkalmazás elsajátíttatása a cél. 3. A felvételi követelmények és a tanulmányi rend szigorításával
hozzá kell járulni a felsőoktatás színvonalának emeléséhez. 4. Alsó határt kell szabni a karok méretének, és felül kell
vizsgálni a szakok számát. 5. A vezető testületekben a szavazati jogokat a kompetencia alapján
kell meghatározni, a hallgatók aránya legfeljebb 15% legyen. 6. Szigorítani kell az egyetemi tanári kinevezés feltételeit,
intézménytől független, országos habilitációs testületet kell
létrehozni. 7. A finanszírozásban csökkenteni kell a képzési normatíva (a
hallgatók száma szerinti ,,fejkvóta ) arányát. 8. Felül kell vizsgálni a bolognai rendszert, és a tanárképzésben
vissza kell állítani az osztatlan képzést. 9. A kiváló egyetemek kutatási eredményeik alapján részesüljenek
kiemelt támogatásban.
A felsőoktatási törvény fontos próbája lesz annak, hogy a politikai
osztály valóban azon értékeket karolja-e fel, amelyek alapján az
ország versenyképessé tehető, vagy kisszerű érdekek most is
szétmossák az előrelépés útját.
Baross Gábor Nemzeti Gazdaságpártoló Társaság Civil Összefogás Fórum Eötvös Loránd Fizikai Társulat Keresztény Értelmiségiek Szövetsége Magyar Polgári Együttműködés Egyesület Professzorok Batthyány Köre Rákóczi Szövetség
Kiadó: Professzorok Batthyány Köre
-------------------------------------------------------------------
Kérjük előfizetőinket, hogy az Országos Sajtószolgálat anyagait
minden esetben OS jelzéssel használják fel.
Az MTI szó szerint, minden változtatás nélkül továbbítja az
OS-be beadott közleményeket, a szövegekért minden esetben a
közleményben jelzett közlő a felelős.
(c) Copyright MTI Zrt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Az Országos Sajtószolgálat (OS) politikai, társadalmi, kulturális és különböző civil szervezetek, valamint közéleti szereplők közleményeit, állásfoglalásait közli. Az OS anyagai nem képezik az MTI-kiadás részét, a szó szerint továbbított szövegekért minden esetben a közlő a felelős.
|
|