|
|
2011. november 6., vasárnap 09:14 |
Közösségi közlekedési adó helyett a piactorzító támogatások felszámolását - A Levegő Munkacsoport és a Magyar Kerékpárosklub javaslata |
|
Budapest, 2011. november 6., vasárnap (OS) - Üdvözlendők azok a
kezdeményezések, amelyek pénzügyi szabályozással igyekeznek javítani
a városi közlekedés helyzetét. Ezt kívánták megvalósítani azok a
fővárosi képviselők, akik törvényjavaslatot nyújtottak be a
vállalkozások közösségi közlekedési különadójáról. Ugyanakkor
érthető a kormány elutasító álláspontja, hiszen nyilvánvalóan nem
tartotta célszerűnek az adórendszert még bonyolultabbá tenni. A
környezetkímélő közlekedési módok versenyképességének javítása
azonban nem halasztható tovább. Ezt sajnos nyomatékosan
alátámasztja, hogy Budapesten és több más városban szmogriadót
kellett elrendelni a – nagyrészt a közlekedés által előidézett –
légszennyezés miatt. |
A Levegő Munkacsoport és a Magyar Kerékpárosklub levélben hívta fel
Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter figyelmét, hogy sürgető a
közlekedési adók terén fennálló anomáliák megszüntetése, az
indokolatlan támogatások felszámolása. A közlekedési tárca
megbízásából készült tanulmány szerint 2006-ban a
személygépkocsi-használatot az állam utaskilométerenként átlagosan
20-50 forinttal támogatta. Az állam ugyanis nem fizettette – és
azóta sem fizetteti – meg az autók üzemeltetőivel az általuk okozott
környezeti, egészségi károk költségeit (az úgynevezett externális
költségeket), valamint lehetőséget ad arra, hogy évente mintegy 1200
milliárd forintos adócsalás, adóelkerülés történjen olyan módon,
hogy a személygépkocsik magánhasználatát céges költségként számolják
el. Ez utóbbihoz hasonló jelenségek más uniós országokban is
előfordulnak, de Magyarország – az Európai Bizottság Adóügyi
Főigazgatósága megbízásából készült tanulmány szerint – egyike azon
uniós tagállamoknak, ahol a legrosszabb a helyzet. Ezek az
adócsalások, adóelkerülések ráadásul társadalmilag is rendkívül
igazságtalanok, mivel a lakosság leggazdagabb 30 százalékának jut az
államnak meg nem fizetett összeg csaknem 80 százaléka. Az
autózásnak nyújtott támogatás az importon alapuló személyi
fogyasztást ösztönzi a hazai termelés és munkahelyteremtés helyett
(az üzemanyagok és a gépkocsi is döntően importból származik).
Növeli energiafüggőségünket és a környezetszennyezést. Gyakorlatilag
versenyképtelenné teszi a tömegközlekedést a lakosság jelentős
részére, aminek fenntartása emiatt egyre nagyobb állami forrásokat
igényel. Ma, amikor a vállalkozások és az államháztartás egyaránt
rendkívül nehéz helyzetben vannak, különösen sürgető, hogy a kormány
és az országgyűlés határozott intézkedéseket hozzon a
személygépkocsi-használatnak nyújtott támogatások, kedvezmények
megszüntetésére, így különösen a gépkocsi-közlekedéssel összefüggő
adózási visszaélések felszámolására. Ezért a civil szervezetek kérik
a nemzetgazdasági minisztert, hogy mielőbb terjessze elő az ehhez
szükséges törvényjavaslatokat. A nemzetgazdasági miniszternek írt
levél itt olvasható:
http://www.levego.hu/sites/default/files/tomegkozlekedesi_ado_111102.
pdf
Kiadó: Magyar Kerékpárosklub
-------------------------------------------------------------------
Kérjük előfizetőinket, hogy az Országos Sajtószolgálat anyagait
minden esetben OS jelzéssel használják fel.
Az MTI szó szerint, minden változtatás nélkül továbbítja az
OS-be beadott közleményeket, a szövegekért minden esetben a
közleményben jelzett közlő a felelős.
(c) Copyright MTI Nonprofit Zrt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Az Országos Sajtószolgálat (OS) politikai, társadalmi, kulturális és különböző civil szervezetek, valamint közéleti szereplők közleményeit, állásfoglalásait közli. Az OS anyagai nem képezik az MTI-kiadás részét, a szó szerint továbbított szövegekért minden esetben a közlő a felelős.
|
|