2004. július 6., kedd 15:09

Az Asztmás és Allergiás Betegek Országos Szövetségének közleménye
    Budapest, 2004. július 6., kedd (OS) - Az Országos Sajtószolgálat az alábbi közlemény kiadására kapott felkérést:

    
    Közforgalmú bérautókkal az egészségünkért!

    Mindannyian tudjuk, hogy a nagyvárosi gépkocsi-közlekedés a hagyományos módon már nem fenntartható. Változtassunk!
    A hatékonyság folyamatosan romlik, és egyre súlyosabbak a környezeti és egészségügyi következmények is, hiszen az állandósuló dugókban csak lassan haladni képes, sokáig úton lévő és a kis sebesség miatt gazdaságtalanul működő autók kibocsátott szennyező anyagai és a termelt hő mennyisége az indokolható mennyiség többszöröse.
    A városi környezetben ma főként a gépjárműforgalom kezelhetetlen tömegűvé válása az, ami az egyéb civilizációs betegségek mellett az asztmás, allergiás betegségek kockázati tényezőinek számát is ugrásszerűen fokozza.
    A más tényezőkkel együtt őrült ütemben, folyamatosan növekvő környezetterheléshez az emberi faj sem képes alkalmazkodni. Mindezzel már nem csak egészségünket, hanem szaporító képességünket, sőt létünket is veszélyeztetjük.
    Az is látható ugyanakkor, hogy az emberek a nagyvárosokban sem tudnak teljesen lemondani az autóhasználatról. Kompromisszumra szükség van, de azt már nem folytathatjuk sokáig, hogy semmit sem teszünk a városi létet lassan elviselhetetlenné változtató problémák megszüntetése érdekében.
    A legfőbb ideje, hogy felülvizsgáljuk a túlzottan az elkülönült magántulajdonra és ugyanígy elkülönült magánhasználatra alapuló életszemléletünket, és csak annyit őrizzünk meg belőle, ami valóban fontos lehet számunkra. Ideje újra megerősítenünk a történelem jobb időszakaira jellemzőbb közösségi szellemet.
    Egy elviselhetőbb nagyvárosi helyzet kialakításához a következők szükségesek:
    1. A nap túlnyomó részében mozdulatlanul álló (parkoló, útfelületet foglaló) autók helyett, a belvárosban álljanak rendelkezésre nagy mennyiségben (de csak a teljes autós utazási szükségletet biztonsággal kielégítő számban) bárki által, kedvező áron, sofőr nélkül, csak a szükséges úthosszra igénybe vehető bérautók (használat: pl. a jogosultságot igazoló, és a díj elszámolására is képes elektronikus kártyával).
    2. A városi autós forgalmi igények túlnyomó többségét kisméretű, mozgékony kocsikkal jobban ki lehetne elégíteni (ilyen például a Daihatsu ai”).
3.  Az egy autóban ülők számának növelése sokkal valószínűbb a nem személyes vagy családi használatú (érzelmi kötődést nem okozó) gépkocsik alkalmazásával.
4.  A gépkocsi-folyam átlagsebességének növekedése az előző pontok megvalósulásával automatikusan teljesül.
    Az államtól a környezet- és egészségvédelem iránti felelősség alapján elvárható segítő intézkedések:
    A bérautókat üzemeltető cég létesítése, vagy ilyen vállalkozás(ok) támogatása, a magánautók belvárosi forgalmának fokozatos megnehezítése (pl. helyi úthasználati járulékkal), a teljes bérkocsi- és kiegészítő eszközpark számára kiemelt törvényi védelem biztosítása.
    A fenti koncepció bővebb leírása a www.abosz.hu honlapon található.


Budapest, 2004. július 6.

Pós Péter,
az Asztmás és Allergiás Betegek Országos Szövetsége (ABOSZ) elnöke,
a Nemzeti Egészségügyi Tanács tagja


Forrás: OS Országos Sajtószolgálat

MTI  © Minden jog fenntartva.