2008. július 9., szerda 17:52

A Nemzeti Pedagógus Műhely állásfoglalása az Oktatási Minisztérium természettudományos tantárgyak összevonását célzó döntésével kapcsolatban
    Budapest, 2008. július 9., szerda (OS) - A Nemzeti Pedagógus Műhely megdöbbenéssel értesült az Oktatási Minisztériumnak a napokban nyilvánosságra hozott elképzeléséről. Az oktatási miniszter által előadott terv szerint a fizika, a kémia és a biológia tantárgyakat egy integrált tantárggyá olvasztanák össze. Ez a terv teljesen mellőzi a szakmai-tudományos megalapozást, figyelmen kívül hagy alapvető pedagógiai szempontokat, bevezetése az oktatás színvonalának további romlását eredményezné. Felszólítjuk a szakmai szervezeteket, hogy egyértelműen és határozottan utasítsák el a miniszter javaslatát.

    A tárca elgondolása nem új. Magyar Bálint  előző oktatási miniszter több alkalommal nyilatkozott erről a tervről, amely azt sejteti, hogy az oktatás ma is (a már formálisan kormányon kívüli) SZDSZ irányítása alatt van. A tantárgyak összevonása illeszkedik ahhoz a folyamathoz, amely a megalapozatlan integrációt, az érettségi elértéktelenedését, a bolognai folyamat elsietett és előkészítetlen bevezetését, tudás helyett az ún. kompetenciaalapú tanítást, az iskolai fegyelmezetlenséget, iskolán belüli tettlegességet eredményezte. Az oktatást ebbe, a meggyőződésünk szerinti veszélyes, a kalandorság határait súroló intézkedéssorozatba nem szabad belehajszolni.

Határozott szakmai véleményünk, hogy a természettudományos tantárgyak összevonását tudományos, pedagógiai szempontból semmi sem indokolja. A fizika, a kémia és a biológia összevont oktatását mindössze néhány lózungra és egy-két irreális óhajra nem lehet alapozni.

Lehetetlennek tartjuk az olyan kísérletet, amely az ilyen munkára kellőképpen nem felkészült tanárok vezetésével több tízezer diákra terjed ki. Ennek kétes kimenetele jelenti a legnagyobb veszélyt, amelyet az az ígéret sem kompenzál, hogy mindez nem jár óraszámcsökkentéssel, tanárok elbocsátásával, tanári karrierek megtörésével.

Megbocsáthatatlannak tartjuk, hogy azokat az iskolákat, amelyek részt vesznek ebben a kísérletben, jutalmaznák, ezzel mintegy korrumpálnák.

Sem a jelenlegi, sem az előző oktatási miniszternek nincs semmilyen természettudományos képesítése. Ezért különösen sértő a miniszter stílusa, aki a tervezettel szembeni aggodalmat egyszerűen butaságnak minősíti.

A Nemzeti Pedagógus Műhely ezért felszólítja az oktatási tárcát, hogy hagyjon fel eme újabb kiérleletlen ötletének a megvalósításával, és felkéri a tudományos élet képviselőit, a Magyar Tudományos Akadémiát, a felsőoktatási intézményeket, a tanárokat és szülőket, hogy közös erőfeszítéssel tántorítsuk el a kormányt ennek az újabb, reformnak nevezett ballépésnek a megtételétől.

2008. július 8.
Baranyi Károly elnök
Frenyó Zoltán alelnök

    Kiadó: Nemzeti Pedagógus Műhely

-------------------------------------------------------------------

    Kérjük előfizetőinket, hogy az Országos Sajtószolgálat anyagait minden esetben OS jelzéssel használják fel.
    Az MTI szó szerint, minden változtatás nélkül továbbítja az OS-be beadott  közleményeket, a szövegekért minden esetben a közleményben jelzett közlő a felelős.
    (c) Copyright MTI Zrt.


Forrás: OS Országos Sajtószolgálat

MTI  © Minden jog fenntartva.