2011. szeptember 23., péntek 13:40

San Franciscótól Woodstockig – Az amerikai rockplakát aranykora 1965-1971
    Budapest, 2011. szeptember 23., péntek (OS) - Jimi Hendrix, Janis Joplin, The Who, The Doors, Cream, Traffic, Creedence Clearwater Revival, Jefferson Airplane, Grateful Dead, The Byrds,   Buffalo Springfield ... valószínűleg kevesen vannak, akiknek ezek a nevek idegenül csengenek.  Róluk lesz szó – még ha közvetve is - a KOGART új kiállításán. A látogatók szeptember végétől a XX. század kultúrtörténetének egy különleges epizódjával ismerkedhetnek meg a San Francisco-öböl környékén 1965-1971-ben készült pszichedelikus rockplakátok és egyéb relikviák segítségével.

    Ez a néhány év forrongó korszaka a történelemnek, világszerte jelentős hatással volt generációk életmódjára, és a populáris kultúra alakulására. A rockzenei rendezvények plakátjai tehát nemcsak a megjelenített zenei események és a szereplők miatt érdekesek, hanem képzőművészeti szempontból is önálló értéket képviselnek.  A KOGART-ban látható több mint 150 plakát színvilágával, formakultúrájával és jelképrendszerével tökéletesen illeszkedik az amerikai pop art egy sajátos vonulatába. Ráadásul gyakorlatilag a pop art az első olyan stílus az amerikai művészet történetében, amely az amerikai társadalomban és az amerikai fogyasztókultúrában gyökerezett, vagyis valóban amerikai volt, nem pedig Európából  importált .   A Denver Art Museum rock poszter gyűjteményére és a magángyűjtők rejtett kincseire valójában  Simonyi András volt amerikai nagykövet hívta fel a figyelmet.  A hangsúly több okból került az 1965-1971 közötti időszakra, vagyis a pszichedelikus korra. Részben azért, mert ez volt a rock aranykora, mielőtt elüzletiesedett volna, másrészt pedig, mert a pszichedelikus rockplakátok képzőművészetileg is a legsokrétűbb és legizgalmasabb részét képezik ennek az emlékcsoportnak.   Maga a plakát több mint 100 éve fontos része a művészeti kultúrának elsősorban azért, mert   egyszerű nyelvezettel sokakhoz szólt. Éppen emiatt mindig jellemző volt rá a redukált, koncentrált formavilág, a formát hangsúlyozó színezés, a síkban gondolkodás – ezek mind a  modern művészet elemei. Ennek ellenére ezek a művek mégiscsak zenei események marketing eszközei voltak. A 60-as évek második felében valószínűleg senki nem gondolta volna, hogy fél évszázad múltán akár több tízezer dollárt is adnak majd egy-egy ritka darabért.  Az alapvetően grafikai anyagot különböző tárgyak egészítik ki: több tucat hangszer, kézirat, koncertjegy és egyéb relikvia teszi teljessé azt az üzenetet, amit a képek sugallnak. Az eredeti Woodstock-plakát, a jegyek, a programfüzet, a korai Doors-, Janis Joplin-, Jimi Hendrix-plakátok, a Hendrix-kézirat és a Hendrix-fellépőruha a clevelandi Rock and Roll Hall of Fame múzeumból, illetve magángyűjtőktől érkezett.   A pszichedelikus rock aranykorának plakátművészetét és tárgyi emlékeit ilyen formában még soha nem láthatta a közönség, nem csak Magyarországon, de Európában sem. A kiállítás anyagából készült egy 180 oldalas, kétnyelvű katalógus, a kor és a téma hat szakértőjének hiánypótló tanulmányával, több tucat színes reprodukcióval.
    Kiadó: Kovács Gábor Művészeti Alapítvány

-------------------------------------------------------------------

    Kérjük előfizetőinket, hogy az Országos Sajtószolgálat anyagait minden esetben OS jelzéssel használják fel.
    Az MTI szó szerint, minden változtatás nélkül továbbítja az OS-be beadott  közleményeket, a szövegekért minden esetben a közleményben jelzett közlő a felelős.
    (c) Copyright MTI Nonprofit Zrt.


Forrás: OS Országos Sajtószolgálat

MTI  © Minden jog fenntartva.