2012. július 3., kedd 07:52

Rajt előtt a Kékszalag: jön Ainslie és segített a fűrészes ember
    Budapest, 2012. július 3., kedd (OS) - A Szentkirályi-Principessa libera felkészülésének utolsó mozzanatai zajlanak. Megérkezett és csatlakozott a csapathoz Ian Ainslie ezüstérmes olimpikon vitorlázó, a kritikus vízmélység problémájára a fűrész kínált megoldást: 20 centit levágtak a hajó uszonyából.

    A dél-afrikai versenyvitorlázó idén a Szentkirályi-Principessa csapat tagjaként vesz részt a Kékszalagon. A johannesburgi születésű, 46 éves Ainslie három olimpián is képviselte hazáját. Legjobb eredményei között szerepel az atlantai nyári játékokon megszerzett ezüstérem, valamint a vitorlázók világranglistáján 2009-ben elért 10. helyezése is. A dél-afrikai vitorlázó számára nem ismeretlen a Balaton, számos regattán vett már részt, a Kereked Vitorlásklub színeiben gyakran láthatjuk őt a rangosabb hazai versenyek élmezőnyében. Elsősorban taktikai tudásával és tapasztalataival segíti a Rauschenberger Miklós kormányozása alatt futó, a Balaton egyik leggyorsabb és legszebb hajóját, a Szentkirályi-Principessát.   A Forma1 világából már jól ismert súly-lóerő arány a hajózásban is kulcskérdés. A vitorlafelület - ami a szélenergiát alakítja át tolóerővé – mérete és a hajó tömege együttesen határozzák meg a sebesség dimenzióját. Minél nagyobb vitorlázat és minél kisebb súly; erre törekednek a versenyvitorlázók. A Szentkirályi-Principessa menetstabilitását biztosító tőkesúly, illetve uszony ilyen megfontolásból már az előző években is egyre könnyebb és rövidebb lett. Idén azonban nem csupán a "lóerők" utáni hajsza, hanem a kritikus szintre süllyedt balatoni vízállás is szükségessé tette a további drasztikus beavatkozást. Ez a hajó akár 40-45 km/órás sebességre is képes. Ennél a tempónál a vízbeesés már vetekszik a betonkeménységű felületre érkezés élményével és következményeivel. Az uszonyból mintegy 20 centit le kellett fűrészelni, hogy az ne akadjon el a mederfenékben, s így elkerüljék a megtorpanást, s az azzal járó esetleges baleseteket. Ez a beavatkozás a hajó stabilitását rontotta, így a 14 fős legénységnek minden pillanatban éberen kell figyelnie az egyensúly megtartására.   Biztosak lehetünk benne, hogy idén is kiélezett küzdelem várható, s a Szenkirályi-Principessa az egytestűek zászlóshajójaként fog megmérkőzni a technikai megoldások új generációját képviselő katamaránokkal, többtestű hajókkal. Indulhat hát a show: a manézs a Balaton, a trapézon pedig válogatott legénység mutatja be lélegzetállító  produkcióját!  Film: http://www.youtube.com/watch?v=91psnM-pgho
    Kiadó: Principessa Yacht Club

-------------------------------------------------------------------

    Kérjük előfizetőinket, hogy az Országos Sajtószolgálat anyagait minden esetben OS jelzéssel használják fel.
    Az MTI szó szerint, minden változtatás nélkül továbbítja az OS-be beadott  közleményeket, a szövegekért minden esetben a közleményben jelzett közlő a felelős.
    (c) Copyright MTI Nonprofit Zrt.



Forrás: OS Országos Sajtószolgálat

MTI  © Minden jog fenntartva.