|
|
2012. június 6., szerda 18:02 |
Reagálás a Freedom House jelentésére |
|
Budapest, 2012. június 6., szerda (OS) - Újabb megalapozatlan és
több helyen hiteltelen érvelésre épülő Freedom House jelentés látott
napvilágot. Bebizonyosodott, hogy a washingtoni székhelyű szervezet
kettős mércével méri a közép- és kelet-európai demokráciákat. A
jelentés arról árulkodik, hogy a szervezet a megértés legkisebb
jelét sem mutatja - a kommunizmust húsz éve maga mögött hagyó, de az
azután örökölt közjogi berendezkedés hibái miatt még számos
változást és reformot igénylő - térség, és konkrétan Magyarország
iránt. |
Magyarországon valóban számos területen kezdődtek reformok,
indult meg változás, amelyek iránt a magyar társadalom elementáris
igényét a 2010-es demokratikus választások eredménye is bizonyítja.
Az erős kormányzati és a kétharmados parlamenti többség e
demokratikus választásnak és nem valamiféle szuperhatalom”
építésének köszönhető. E többségnek köszönhetően Magyarország Európa
egyik legstabilabb, legkiszámíthatóbb politikai vezetésével bír.
Emlékeztetjük a Freedom House-t, hogy Magyarország volt az
egyetlen ország Közép-Európában, amely nem tudott új alaptörvényt
alkotni a rendszerváltoztatás óta, a többi volt szocialista ország
ezt már a 90-es években (elején) megtette, utolsóként Lengyelország
1997-ben. Hazánknak egy 1949-ből datálódott, sztálini típusú,
ideiglenes alkotmánya volt mindeddig.
Nem mehetünk el amellett szó nélkül, hogy a magyar belpolitikai
eseményeket és jogszabályi környezetet több esetben távolról sem
ismerő érvelésről is tanúskodik a jelentés. A FH azt állítja
például, hogy az alkotmány elfogadása jelentősebb konzultáció nélkül
történt, ezzel szemben a valóság az, hogy nemzeti konzultáció és
parlamenti előkészítés előzte meg. Az FH valótlanul állítja, hogy a
jobboldali félkatonai szervezetek előretörtek, a valóság ezzel
szemben az, hogy ez a kormány fékezte meg és tiltotta meg
létezésüket.
Az FH valótlanul állítja azt, hogy a választási folyamatban
valamiféle visszaesés van. Ezzel szemben a valóság az, hogy több éve
ismert alkotmányos mulasztást orvosol az új választási törvény,
amely az Alkotmánybíróság korábbi javaslatainak megfelelően rajzolta
újra a választókerületeket. A választási rendszer valóban változik,
a jelenlegi 2 forduló helyett, a jövőben egy forduló lesz. Az
egyfordulós rendszer lényege, hogy az nyeri a mandátumot, aki a
legtöbb szavazatot kapta az adott választókerületben. Ez az európai
választási rendszerekben korántsem szokatlan megoldás, sőt az
Európán kívüli választási rendszerek is zömében egyfordulósak. A
mindenkori választás eredményét pedig a választópolgárok döntik el,
lehet az egy vagy kétfordulós.
Elfogadhatatlan az is, hogy a visszaesés okaként nevezi meg a
szervezet a külhoni magyaroknak biztosított választójogot, miközben
ez számos más nyugati demokratikus országban hasonlóan működik, és
az állampolgárságtól elválaszthatatlan jog. Ezzel egy régóta létező
diszkriminatív helyzetet számol fel Magyarország, hiszen szinte az
összes uniós tagország lehetővé teszi határon túl élő polgárainak,
hogy szavazzon a parlamenti választáson.
A médiaszabadságra tett, már jól ismert kijelentések kapcsán,
újra csak a tényekre hívjuk fel a figyelmet. A sajtó a szólás- és
véleménynyilvánítás szabadságát a Magyar Alkotmány, a médiaalkotmány
és a médiatörvény is garantálja. Sem a magyar kormánynak, sem más
politikai vagy civil szervezetnek sem joga, sem pedig lehetősége
sincs beleszólni sem az elektronikus, sem a hagyományos médiumok,
szerkesztőségek napi munkájába. Magyarországon a nyomtatott és
internetes sajtó felügyeletét hatósági szerződés alapján autonóm
szakmai szervezetek látják el. A televíziók és a rádiók hatósági
felügyeletét az európai gyakorlathoz hasonlóan a kormánytól
független, autonóm államigazgatási szerv, a Nemzeti Média- és
Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa végzi, az Alkotmány és a
médiaigazgatási jogszabályok biztosította keretek között. A
Médiatanács minden döntése ellen a független magyar bíróság előtt
kérhető jogorvoslat.
Az antikorrupciós intézkedések értékelésével kapcsolatban,
felhívjuk az FH figyelmét, hogy létezik antikorrupciós program, sőt
ettől sokkal többet tett a kormány. Lásd a kormány korrupció ellenes
intézkedéseit.
Az igazságszolgáltatás Magyarországon független, sőt az
igazságszolgáltatási reformnak köszönhetően a bíróságok jóval
hatékonyabban lesznek képes működni, és így képesek lesznek
visszaadni a magyar állampolgárok igazságszolgáltatásba vetett
bizalmát. Egyetlen bírát sem hivatali ideje lejárta előtt, hanem a
nyugdíjkorhatár betöltése miatt mentettek fel, ahogy minden más
magyar állampolgárral általában így tesznek a munkáltatók.
Egyetértünk abban, hogy az önkormányzatok működését pénzügyi
nehézségek veszélyeztetik. Kár, hogy a jelentésből kimaradtak ennek
az okai: az előző kormányok miatti drámai eladósodás, a rossz
feladatelosztás,a folyamatos forráskivonás, az elmaradt reformok.
Budapest, 2012. június 06.
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Sajtó Osztály -----------------------------------------------------------------
Kérjük előfizetőinket, hogy az Országos Sajtószolgálat anyagait
minden esetben OS jelzéssel használják fel.
Az MTI szó szerint, minden változtatás nélkül továbbítja az
OS-be beadott közleményeket, a szövegekért minden esetben a
közleményben jelzett közlő a felelős.
(c) Copyright MTI Nonprofit Zrt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tájékoztatjuk Kedves Olvasóinkat, hogy a Nemzeti Közleménytár valamennyi közleményét a megújult mti.hu oldalon találják. 2024. december 31-ig – a megújult felület mellett – még erről az oldalról is elérhetőek az OS közlemények. Az Országos Sajtószolgálatról Az Országos Sajtószolgálat (OS) politikai, társadalmi, kulturális és különböző civil szervezetek, valamint közéleti szereplők közleményeit, állásfoglalásait közli. Az OS anyagai nem képezik az MTI-kiadás részét, a szó szerint továbbított szövegekért minden esetben a közlő a felelős.
|
|