|
 |
2004. július 6., kedd 15:09 |
 Az Asztmás és Allergiás Betegek Országos Szövetségének közleménye |
|
Budapest, 2004. július 6., kedd (OS) - Az Országos
Sajtószolgálat az alábbi közlemény kiadására kapott felkérést: |
Közforgalmú bérautókkal az egészségünkért!
Mindannyian tudjuk, hogy a nagyvárosi gépkocsi-közlekedés a
hagyományos módon már nem fenntartható. Változtassunk!
A hatékonyság folyamatosan romlik, és egyre súlyosabbak a
környezeti és egészségügyi következmények is, hiszen az állandósuló
dugókban csak lassan haladni képes, sokáig úton lévő és a kis
sebesség miatt gazdaságtalanul működő autók kibocsátott szennyező
anyagai és a termelt hő mennyisége az indokolható mennyiség
többszöröse.
A városi környezetben ma főként a gépjárműforgalom kezelhetetlen
tömegűvé válása az, ami az egyéb civilizációs betegségek mellett az
asztmás, allergiás betegségek kockázati tényezőinek számát is
ugrásszerűen fokozza.
A más tényezőkkel együtt őrült ütemben, folyamatosan növekvő
környezetterheléshez az emberi faj sem képes alkalmazkodni.
Mindezzel már nem csak egészségünket, hanem szaporító képességünket,
sőt létünket is veszélyeztetjük.
Az is látható ugyanakkor, hogy az emberek a nagyvárosokban sem
tudnak teljesen lemondani az autóhasználatról. Kompromisszumra
szükség van, de azt már nem folytathatjuk sokáig, hogy semmit sem
teszünk a városi létet lassan elviselhetetlenné változtató problémák
megszüntetése érdekében.
A legfőbb ideje, hogy felülvizsgáljuk a túlzottan az elkülönült
magántulajdonra és ugyanígy elkülönült magánhasználatra alapuló
életszemléletünket, és csak annyit őrizzünk meg belőle, ami valóban
fontos lehet számunkra. Ideje újra megerősítenünk a történelem jobb
időszakaira jellemzőbb közösségi szellemet.
Egy elviselhetőbb nagyvárosi helyzet kialakításához a következők
szükségesek:
1. A nap túlnyomó részében mozdulatlanul álló (parkoló,
útfelületet foglaló) autók helyett, a belvárosban álljanak
rendelkezésre nagy mennyiségben (de csak a teljes autós utazási
szükségletet biztonsággal kielégítő számban) bárki által, kedvező
áron, sofőr nélkül, csak a szükséges úthosszra igénybe vehető
bérautók (használat: pl. a jogosultságot igazoló, és a díj
elszámolására is képes elektronikus kártyával).
2. A városi autós forgalmi igények túlnyomó többségét kisméretű,
mozgékony kocsikkal jobban ki lehetne elégíteni (ilyen például a
Daihatsu ai”). 3. Az egy autóban ülők számának növelése sokkal valószínűbb a nem
személyes vagy családi használatú (érzelmi kötődést nem okozó)
gépkocsik alkalmazásával. 4. A gépkocsi-folyam átlagsebességének növekedése az előző pontok
megvalósulásával automatikusan teljesül.
Az államtól a környezet- és egészségvédelem iránti felelősség
alapján elvárható segítő intézkedések:
A bérautókat üzemeltető cég létesítése, vagy ilyen
vállalkozás(ok) támogatása, a magánautók belvárosi forgalmának
fokozatos megnehezítése (pl. helyi úthasználati járulékkal), a
teljes bérkocsi- és kiegészítő eszközpark számára kiemelt törvényi
védelem biztosítása.
A fenti koncepció bővebb leírása a www.abosz.hu honlapon
található.
Budapest, 2004. július 6.
Pós Péter, az Asztmás és Allergiás Betegek Országos Szövetsége (ABOSZ) elnöke, a Nemzeti Egészségügyi Tanács tagja
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
Az Országos Sajtószolgálat (OS) politikai, társadalmi, kulturális és különböző civil szervezetek, valamint közéleti szereplők közleményeit, állásfoglalásait közli. Az OS anyagai nem képezik az MTI-kiadás részét, a szó szerint továbbított szövegekért minden esetben a közlő a felelős.
|
|