|
|
2008. július 9., szerda 17:52 |
A Nemzeti Pedagógus Műhely állásfoglalása az Oktatási Minisztérium természettudományos tantárgyak összevonását célzó döntésével kapcsolatban |
|
Budapest, 2008. július 9., szerda (OS) - A Nemzeti Pedagógus
Műhely megdöbbenéssel értesült az Oktatási Minisztériumnak a
napokban nyilvánosságra hozott elképzeléséről. Az oktatási miniszter
által előadott terv szerint a fizika, a kémia és a biológia
tantárgyakat egy integrált tantárggyá olvasztanák össze. Ez a terv
teljesen mellőzi a szakmai-tudományos megalapozást, figyelmen kívül
hagy alapvető pedagógiai szempontokat, bevezetése az oktatás
színvonalának további romlását eredményezné. Felszólítjuk a szakmai
szervezeteket, hogy egyértelműen és határozottan utasítsák el a
miniszter javaslatát. |
A tárca elgondolása nem új. Magyar Bálint előző oktatási miniszter
több alkalommal nyilatkozott erről a tervről, amely azt sejteti,
hogy az oktatás ma is (a már formálisan kormányon kívüli) SZDSZ
irányítása alatt van. A tantárgyak összevonása illeszkedik ahhoz a
folyamathoz, amely a megalapozatlan integrációt, az érettségi
elértéktelenedését, a bolognai folyamat elsietett és előkészítetlen
bevezetését, tudás helyett az ún. kompetenciaalapú tanítást, az
iskolai fegyelmezetlenséget, iskolán belüli tettlegességet
eredményezte. Az oktatást ebbe, a meggyőződésünk szerinti veszélyes,
a kalandorság határait súroló intézkedéssorozatba nem szabad
belehajszolni.
Határozott szakmai véleményünk, hogy a természettudományos
tantárgyak összevonását tudományos, pedagógiai szempontból semmi sem
indokolja. A fizika, a kémia és a biológia összevont oktatását
mindössze néhány lózungra és egy-két irreális óhajra nem lehet
alapozni.
Lehetetlennek tartjuk az olyan kísérletet, amely az ilyen munkára
kellőképpen nem felkészült tanárok vezetésével több tízezer diákra
terjed ki. Ennek kétes kimenetele jelenti a legnagyobb veszélyt,
amelyet az az ígéret sem kompenzál, hogy mindez nem jár
óraszámcsökkentéssel, tanárok elbocsátásával, tanári karrierek
megtörésével.
Megbocsáthatatlannak tartjuk, hogy azokat az iskolákat, amelyek
részt vesznek ebben a kísérletben, jutalmaznák, ezzel mintegy
korrumpálnák.
Sem a jelenlegi, sem az előző oktatási miniszternek nincs semmilyen
természettudományos képesítése. Ezért különösen sértő a miniszter
stílusa, aki a tervezettel szembeni aggodalmat egyszerűen butaságnak
minősíti.
A Nemzeti Pedagógus Műhely ezért felszólítja az oktatási tárcát,
hogy hagyjon fel eme újabb kiérleletlen ötletének a
megvalósításával, és felkéri a tudományos élet képviselőit, a Magyar
Tudományos Akadémiát, a felsőoktatási intézményeket, a tanárokat és
szülőket, hogy közös erőfeszítéssel tántorítsuk el a kormányt ennek
az újabb, reformnak nevezett ballépésnek a megtételétől.
2008. július 8. Baranyi Károly elnök Frenyó Zoltán alelnök
Kiadó: Nemzeti Pedagógus Műhely
-------------------------------------------------------------------
Kérjük előfizetőinket, hogy az Országos Sajtószolgálat anyagait
minden esetben OS jelzéssel használják fel.
Az MTI szó szerint, minden változtatás nélkül továbbítja az
OS-be beadott közleményeket, a szövegekért minden esetben a
közleményben jelzett közlő a felelős.
(c) Copyright MTI Zrt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Az Országos Sajtószolgálat (OS) politikai, társadalmi, kulturális és különböző civil szervezetek, valamint közéleti szereplők közleményeit, állásfoglalásait közli. Az OS anyagai nem képezik az MTI-kiadás részét, a szó szerint továbbított szövegekért minden esetben a közlő a felelős.
|
|