OS Országos Sajtószolgálat
2024. április 26. péntek
Ismertető


2008. július 9., szerda 17:52

A Nemzeti Pedagógus Műhely állásfoglalása az Oktatási Minisztérium természettudományos tantárgyak összevonását célzó döntésével kapcsolatban
    Budapest, 2008. július 9., szerda (OS) - A Nemzeti Pedagógus Műhely megdöbbenéssel értesült az Oktatási Minisztériumnak a napokban nyilvánosságra hozott elképzeléséről. Az oktatási miniszter által előadott terv szerint a fizika, a kémia és a biológia tantárgyakat egy integrált tantárggyá olvasztanák össze. Ez a terv teljesen mellőzi a szakmai-tudományos megalapozást, figyelmen kívül hagy alapvető pedagógiai szempontokat, bevezetése az oktatás színvonalának további romlását eredményezné. Felszólítjuk a szakmai szervezeteket, hogy egyértelműen és határozottan utasítsák el a miniszter javaslatát.

    A tárca elgondolása nem új. Magyar Bálint  előző oktatási miniszter több alkalommal nyilatkozott erről a tervről, amely azt sejteti, hogy az oktatás ma is (a már formálisan kormányon kívüli) SZDSZ irányítása alatt van. A tantárgyak összevonása illeszkedik ahhoz a folyamathoz, amely a megalapozatlan integrációt, az érettségi elértéktelenedését, a bolognai folyamat elsietett és előkészítetlen bevezetését, tudás helyett az ún. kompetenciaalapú tanítást, az iskolai fegyelmezetlenséget, iskolán belüli tettlegességet eredményezte. Az oktatást ebbe, a meggyőződésünk szerinti veszélyes, a kalandorság határait súroló intézkedéssorozatba nem szabad belehajszolni.

Határozott szakmai véleményünk, hogy a természettudományos tantárgyak összevonását tudományos, pedagógiai szempontból semmi sem indokolja. A fizika, a kémia és a biológia összevont oktatását mindössze néhány lózungra és egy-két irreális óhajra nem lehet alapozni.

Lehetetlennek tartjuk az olyan kísérletet, amely az ilyen munkára kellőképpen nem felkészült tanárok vezetésével több tízezer diákra terjed ki. Ennek kétes kimenetele jelenti a legnagyobb veszélyt, amelyet az az ígéret sem kompenzál, hogy mindez nem jár óraszámcsökkentéssel, tanárok elbocsátásával, tanári karrierek megtörésével.

Megbocsáthatatlannak tartjuk, hogy azokat az iskolákat, amelyek részt vesznek ebben a kísérletben, jutalmaznák, ezzel mintegy korrumpálnák.

Sem a jelenlegi, sem az előző oktatási miniszternek nincs semmilyen természettudományos képesítése. Ezért különösen sértő a miniszter stílusa, aki a tervezettel szembeni aggodalmat egyszerűen butaságnak minősíti.

A Nemzeti Pedagógus Műhely ezért felszólítja az oktatási tárcát, hogy hagyjon fel eme újabb kiérleletlen ötletének a megvalósításával, és felkéri a tudományos élet képviselőit, a Magyar Tudományos Akadémiát, a felsőoktatási intézményeket, a tanárokat és szülőket, hogy közös erőfeszítéssel tántorítsuk el a kormányt ennek az újabb, reformnak nevezett ballépésnek a megtételétől.

2008. július 8.
Baranyi Károly elnök
Frenyó Zoltán alelnök

    Kiadó: Nemzeti Pedagógus Műhely

-------------------------------------------------------------------

    Kérjük előfizetőinket, hogy az Országos Sajtószolgálat anyagait minden esetben OS jelzéssel használják fel.
    Az MTI szó szerint, minden változtatás nélkül továbbítja az OS-be beadott  közleményeket, a szövegekért minden esetben a közleményben jelzett közlő a felelős.
    (c) Copyright MTI Zrt.
Vissza

Küldje tovább ismerősének

Nyomtatóbarát változat


Az Országos Sajtószolgálatról
Az Országos Sajtószolgálat (OS) politikai, társadalmi, kulturális és különböző civil szervezetek, valamint közéleti szereplők közleményeit, állásfoglalásait közli. Az OS anyagai nem képezik az MTI-kiadás részét, a szó szerint továbbított szövegekért minden esetben a közlő a felelős.
RSS  ▪  Impresszum  ▪  Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fenntartva.