|
|
2012. május 31., csütörtök 17:54 |
Tabajdi: Éljünk a Duna adta lehetőségekkel! Egyensúlyt kell találnunk a környezetvédelmi, a gazdasági és a közlekedési szempontok között (1. rész) |
|
Budapest, 2012. május 31., csütörtök (OS) - Budapest, 2012.
május 31. - Gurmai: Magyarországnak saját Duna-stratégiára van
szüksége! |
A Duna hasznosításának kérdését ki kell szabadítanunk Bős-Nagymaros
béklyójából! Magyarországnak a környezetvédelmi, vízgazdálkodási,
közlekedési és gazdasági szempontokra figyelemmel, el kell
készítenie saját Duna-stratégiáját. Jelenleg alig használjuk ki a
Duna által biztosított gazdasági lehetőségeket. A környezetvédelmi
szempontok tiszteletben tartása mellett, ki kell dolgoznunk a Duna
hatékonyabb öntözési, közlekedési és gazdasági hasznosításának
módszereit – mondta Tabajdi Csaba, az Európai Parlament
Környezetvédelmi- és Mezőgazdasági Bizottságának tagja az MSZP
rendezésében megtartott, A Duna szerepe az Európai Unióban című
konferencián. Dr. Gurmai Zita az Európai Unió Közlekedési és
Idegenforgalmi Bizottságságának tagja, előadásában a Duna Nyugat és
Kelet közötti összekötő szerepét hangsúlyozta, valamint az ebben
rejlő potenciálok kiaknázására hívta fel a figyelmet. A szocialista
képviselő hangsúlyozta, hogy a Duna kulcsszerepet játszhat a magyar
mezőgazdaság fejlődésében. Magyarországon kifejezetten alacsony az
öntözött mezőgazdasági területek aránya. Mindössze a teljes
mezőgazdasági területünk 1-2 százaléka. Más országokkal
összehasonlítva, a magyar vízkészlet bőséges, ezért lehetőség lenne
az öntözés bővítésére, és ezáltal jelentősen javíthatnánk a magyar
mezőgazdaság teljesítményét. A modern, takarékos öntözőrendszerek
telepítését a Közös agrárpolitika keretében elérhető
vidékfejlesztési támogatások is segítik. A magyar agrárium – de más
gazdasági ágazatok számára is komoly versenyhátrányt jelent, hogy a
Duna magyarországi szakaszán az év egyharmadában korlátozott a
folyami áruszállítás. A magyar gabona szállítási költsége
tonnánként 20-30 euróval magasabb az uniós referenciaértéknél,
elsősorban azért, mert rendkívül korlátozottak vízi szállítási
lehetőségeink. Azonban arra is figyelemmel kell lennünk, hogy ha nem
építünk ki megfelelő kikötői infrastruktúrát, a Duna
hajózhatóságának javítása elsősorban a tranzitforgalmat növelné –
fogalmazott Tabajdi Csaba. Ideje lenne, hogy őszinte és tabuktól
mentes vitát kezdeményezzünk a vízenergia lehetőségeiről
Magyarországon. Nyilvánvaló, hogy Nagymarosnál nem épülhet
vízlépcső, de nem engedhetjük, hogy Bős-Nagymaros ügye húsz év
elteltével is megakadályozza a józan, szakmai alapokon álló vitát –
fogalmazott a szocialisták brüsszeli delegációvezetője. Mint Tabajdi
Csaba kiemelte, az elsősorban Magyarország által szorgalmazott, az
Európai Unió keretében elfogadott Duna-stratégia elfogadása jelentős
politikai siker volt. Magyarország azonban csak akkor tud ebből
profitálni, ha kidolgozza saját Duna-stratégiáját, és széleskörű
társadalmi-politikai megegyezést teremt a Duna hasznosításáról.
Kiadó: Magyar Szocialista Párt Európai Parlamenti Delegációja
-------------------------------------------------------------------
Kérjük előfizetőinket, hogy az Országos Sajtószolgálat anyagait
minden esetben OS jelzéssel használják fel.
Az MTI szó szerint, minden változtatás nélkül továbbítja az
OS-be beadott közleményeket, a szövegekért minden esetben a
közleményben jelzett közlő a felelős.
(c) Copyright MTI Nonprofit Zrt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Az Országos Sajtószolgálat (OS) politikai, társadalmi, kulturális és különböző civil szervezetek, valamint közéleti szereplők közleményeit, állásfoglalásait közli. Az OS anyagai nem képezik az MTI-kiadás részét, a szó szerint továbbított szövegekért minden esetben a közlő a felelős.
|
|