OS Országos Sajtószolgálat
2024. április 26. péntek
Ismertető


2012. május 31., csütörtök 17:54

Tabajdi: Éljünk a Duna adta lehetőségekkel! Egyensúlyt kell találnunk a környezetvédelmi, a gazdasági és a közlekedési szempontok között (1. rész)
    Budapest, 2012. május 31., csütörtök (OS) - Budapest, 2012. május 31. - Gurmai: Magyarországnak saját Duna-stratégiára van szüksége!

     A Duna hasznosításának kérdését ki kell szabadítanunk Bős-Nagymaros béklyójából! Magyarországnak a környezetvédelmi, vízgazdálkodási, közlekedési és gazdasági szempontokra figyelemmel, el kell készítenie saját Duna-stratégiáját. Jelenleg alig használjuk ki a Duna által biztosított gazdasági lehetőségeket. A környezetvédelmi szempontok tiszteletben tartása mellett, ki kell dolgoznunk a Duna hatékonyabb öntözési, közlekedési és gazdasági hasznosításának módszereit – mondta Tabajdi Csaba, az Európai Parlament Környezetvédelmi- és Mezőgazdasági Bizottságának tagja az MSZP rendezésében megtartott,  A Duna szerepe az Európai Unióban  című konferencián. Dr. Gurmai Zita az Európai Unió Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottságságának tagja, előadásában a Duna Nyugat és Kelet közötti összekötő szerepét hangsúlyozta, valamint az ebben rejlő potenciálok kiaknázására hívta fel a figyelmet.  A szocialista képviselő hangsúlyozta, hogy a Duna kulcsszerepet játszhat a magyar mezőgazdaság fejlődésében.  Magyarországon kifejezetten alacsony az öntözött mezőgazdasági területek aránya. Mindössze a teljes mezőgazdasági területünk 1-2 százaléka. Más országokkal összehasonlítva, a magyar vízkészlet bőséges, ezért lehetőség lenne az öntözés bővítésére, és ezáltal jelentősen javíthatnánk a magyar mezőgazdaság teljesítményét. A modern, takarékos öntözőrendszerek telepítését a Közös agrárpolitika keretében elérhető vidékfejlesztési támogatások is segítik.  A magyar agrárium – de más gazdasági ágazatok számára is komoly versenyhátrányt jelent, hogy a Duna magyarországi szakaszán az év egyharmadában korlátozott a folyami áruszállítás.  A magyar gabona szállítási költsége tonnánként 20-30 euróval magasabb az uniós referenciaértéknél, elsősorban azért, mert rendkívül korlátozottak vízi szállítási lehetőségeink. Azonban arra is figyelemmel kell lennünk, hogy ha nem építünk ki megfelelő kikötői infrastruktúrát, a Duna hajózhatóságának javítása elsősorban a tranzitforgalmat növelné  – fogalmazott Tabajdi Csaba.  Ideje lenne, hogy őszinte és tabuktól mentes vitát kezdeményezzünk a vízenergia lehetőségeiről Magyarországon. Nyilvánvaló, hogy Nagymarosnál nem épülhet vízlépcső, de nem engedhetjük, hogy Bős-Nagymaros ügye húsz év elteltével is megakadályozza a józan, szakmai alapokon álló vitát  – fogalmazott a szocialisták brüsszeli delegációvezetője. Mint Tabajdi Csaba kiemelte, az elsősorban Magyarország által szorgalmazott, az Európai Unió keretében elfogadott Duna-stratégia elfogadása jelentős politikai siker volt. Magyarország azonban csak akkor tud ebből profitálni, ha kidolgozza saját Duna-stratégiáját, és széleskörű társadalmi-politikai megegyezést teremt a Duna hasznosításáról.
    Kiadó: Magyar Szocialista Párt Európai Parlamenti Delegációja

-------------------------------------------------------------------

    Kérjük előfizetőinket, hogy az Országos Sajtószolgálat anyagait minden esetben OS jelzéssel használják fel.
    Az MTI szó szerint, minden változtatás nélkül továbbítja az OS-be beadott  közleményeket, a szövegekért minden esetben a közleményben jelzett közlő a felelős.
    (c) Copyright MTI Nonprofit Zrt.
Vissza

Küldje tovább ismerősének

Nyomtatóbarát változat


Az Országos Sajtószolgálatról
Az Országos Sajtószolgálat (OS) politikai, társadalmi, kulturális és különböző civil szervezetek, valamint közéleti szereplők közleményeit, állásfoglalásait közli. Az OS anyagai nem képezik az MTI-kiadás részét, a szó szerint továbbított szövegekért minden esetben a közlő a felelős.
RSS  ▪  Impresszum  ▪  Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fenntartva.