|
|
2011. szeptember 23., péntek 13:40 |
San Franciscótól Woodstockig – Az amerikai rockplakát aranykora 1965-1971 |
|
Budapest, 2011. szeptember 23., péntek (OS) - Jimi Hendrix,
Janis Joplin, The Who, The Doors, Cream, Traffic, Creedence
Clearwater Revival, Jefferson Airplane, Grateful Dead, The Byrds,
Buffalo Springfield ... valószínűleg kevesen vannak, akiknek ezek a
nevek idegenül csengenek. Róluk lesz szó – még ha közvetve is - a
KOGART új kiállításán. A látogatók szeptember végétől a XX. század
kultúrtörténetének egy különleges epizódjával ismerkedhetnek meg a
San Francisco-öböl környékén 1965-1971-ben készült pszichedelikus
rockplakátok és egyéb relikviák segítségével. |
Ez a néhány év forrongó korszaka a történelemnek, világszerte
jelentős hatással volt generációk életmódjára, és a populáris
kultúra alakulására. A rockzenei rendezvények plakátjai tehát
nemcsak a megjelenített zenei események és a szereplők miatt
érdekesek, hanem képzőművészeti szempontból is önálló értéket
képviselnek. A KOGART-ban látható több mint 150 plakát
színvilágával, formakultúrájával és jelképrendszerével tökéletesen
illeszkedik az amerikai pop art egy sajátos vonulatába. Ráadásul
gyakorlatilag a pop art az első olyan stílus az amerikai művészet
történetében, amely az amerikai társadalomban és az amerikai
fogyasztókultúrában gyökerezett, vagyis valóban amerikai volt, nem
pedig Európából importált . A Denver Art Museum rock poszter
gyűjteményére és a magángyűjtők rejtett kincseire valójában Simonyi
András volt amerikai nagykövet hívta fel a figyelmet. A hangsúly
több okból került az 1965-1971 közötti időszakra, vagyis a
pszichedelikus korra. Részben azért, mert ez volt a rock aranykora,
mielőtt elüzletiesedett volna, másrészt pedig, mert a pszichedelikus
rockplakátok képzőművészetileg is a legsokrétűbb és legizgalmasabb
részét képezik ennek az emlékcsoportnak. Maga a plakát több mint
100 éve fontos része a művészeti kultúrának elsősorban azért, mert
egyszerű nyelvezettel sokakhoz szólt. Éppen emiatt mindig jellemző
volt rá a redukált, koncentrált formavilág, a formát hangsúlyozó
színezés, a síkban gondolkodás – ezek mind a modern művészet
elemei. Ennek ellenére ezek a művek mégiscsak zenei események
marketing eszközei voltak. A 60-as évek második felében valószínűleg
senki nem gondolta volna, hogy fél évszázad múltán akár több tízezer
dollárt is adnak majd egy-egy ritka darabért. Az alapvetően
grafikai anyagot különböző tárgyak egészítik ki: több tucat
hangszer, kézirat, koncertjegy és egyéb relikvia teszi teljessé azt
az üzenetet, amit a képek sugallnak. Az eredeti Woodstock-plakát, a
jegyek, a programfüzet, a korai Doors-, Janis Joplin-, Jimi
Hendrix-plakátok, a Hendrix-kézirat és a Hendrix-fellépőruha a
clevelandi Rock and Roll Hall of Fame múzeumból, illetve
magángyűjtőktől érkezett. A pszichedelikus rock aranykorának
plakátművészetét és tárgyi emlékeit ilyen formában még soha nem
láthatta a közönség, nem csak Magyarországon, de Európában sem. A
kiállítás anyagából készült egy 180 oldalas, kétnyelvű katalógus, a
kor és a téma hat szakértőjének hiánypótló tanulmányával, több tucat
színes reprodukcióval.
Kiadó: Kovács Gábor Művészeti Alapítvány
-------------------------------------------------------------------
Kérjük előfizetőinket, hogy az Országos Sajtószolgálat anyagait
minden esetben OS jelzéssel használják fel.
Az MTI szó szerint, minden változtatás nélkül továbbítja az
OS-be beadott közleményeket, a szövegekért minden esetben a
közleményben jelzett közlő a felelős.
(c) Copyright MTI Nonprofit Zrt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Az Országos Sajtószolgálat (OS) politikai, társadalmi, kulturális és különböző civil szervezetek, valamint közéleti szereplők közleményeit, állásfoglalásait közli. Az OS anyagai nem képezik az MTI-kiadás részét, a szó szerint továbbított szövegekért minden esetben a közlő a felelős.
|
|